Samten Tse Danmark

Her Eminence Mindrolling Jetsün Khandro Rinpoche

Nyheder Kurser Belæringer Foreningen Kontakt Historie Courses Teachings The Association Links Dharma Dhristi Studiegruppen Galleri

Mindrolling linjens historie

Afsnit V:

Jetsün Migyur Paldrön I:

”fødsel og tidlige liv”

Jetsün Migyur Paldrön, datter af Chögyal Terdag Lingpa, er måske én af de vigtigste skikkelser i Mindrolling linjen, efter Chögyal Terdag Lingpa og Lochen Dharmashri. Hendes bidrag til at etablere og sprede dharmaen i Tibet og i mange andre områder betragtes med stor taknemmelighed af mange mestre og elever i den tibetanske buddhisme. Heldigt er det derfor, at en stor mængde materiale om hendes liv og aktiviteter er tilgængeligt. Hun var en central skikkelse i udbredelsen og videreførelsen af Chögyal Terdag Lingpas linje og belæringer. Mange termaer, belæringer og afhandlinger af Terdag Lingpa og fra det store klostersæde Mindrolling, ville ikke have været bevaret uden Jetsün Migyur Paldrons mod, ekseptionelle hengivenhed og hårde arbejde.

Det blev således forudsagt i Thal’ gyur rtsa ba’i rgyud : ”Den, der vil gavne alle væsener i de ti retninger grænseløst samt fastholde og bevare en ren videreførelse af termaerne, især de dybe instruktioner i bde gshegs kun’ dus of Shaúg ( Chögyal Terdag Lingpas hovedterma: thugs rje chen po bde gshegs kun ’dus), samt være mester over de dybe instruktioner i den store hemmeligheds hjerteessens. Den, der er Dharmakaya Samantabhadri, Arya Tara i Potala, og som efter utallige succesfulde inkarnationer, såsom Machig Labdrön, Nangsa ’Odbum etc., vil blive født på et sted syd for Samye. Stedets navn vil begynde med Dra. Hun vil blive født til en stor mester, der vil være en udstråling af den store Vairocana. Hendes navn skal have ordet DRÖN.”

I den buddhistiske histore blev Jetsün Migyur Paldrön således anset for at være én af de mest ekstraordinære og realiserede mestre, født til Chögyal Terdag Lingpa og Yum Phuntsog Palzom, en direkte efterkommer af Chögyal dynastiet og fra familien Dumpowa. Hun blev født i Drachidalen den 25. dag i den 10. måned i Den Kvindelige Jordhares år. Yum Phuntsog Palzom, selv en inkarnation af Vajra Yogini, fødte Jetsün Migyur Paldrön i sit personlige soveværelse, Tashi Nangwa i Chökhor Lhunpo (ladrang eller lærerens residens på Og Min Ogyen Mindrolling), omgivet af mange vidunderlige tegn. Hun var det fjerde barn af syv ( tre sønner og fire døtre) født til Terdag Lingpa og sangyum Phuntsog Palzom.

Ved hendes fødsel proklamerede Chögyal Terdag Lingpa, at hun ville blive en ekstraordinær person til stor gavn for linjen. Derfor blev alle instrueret i at være meget påpasselige med renlighed og i at tjene hende med stor hengivenhed. Han udførte selv baderitualet såvel som ”dragmar” ( Rød Guru Drakpo)krop, tale og sinds indvielsen og langtlivsindvielsen ( ’chi med yang snying kun’dus) på selve den dag, hvor hun blev født.

Det var åbenlyst, at Jetsün Migyur Paldrön var anderledes end andre børn på hendes alder. Allerede som spæd var hun et modent barn, altid ydmyg, eftertænksom og opmærksom på andre. Uden at have fået undervisning kunne hun, som barn, genkende og fortælle detaljeret om store mestre som Padmasambhava, den alvidende Longchenpa, Sangdag Thrinley Lhündrub og mange andre. I en alder af 5 år udvalgte hun adskillige bundter af grønt stof og bad zimpön (oppasser), Gyurme Chödrön, om at lave tasker heraf. Hun sagde: ”Dette vil blive gode stabile tasker til at opbevare forsyninger af mad, og de skal holdes parate til det tidspunkt, hvor vi flygter i eksil.” De fleste mennesker omkring hende på dette tidspunkt, forstod ikke, hvad det drejede sig om og lagde ikke megen vægt på hendes udtalelse indtil meget senere.

Da hun var 12 år bestilte hun en stor statue af sin rodlærer og far, Chögyal Terdag Lingpa, i form af Vajradhara. Den blev opstillet i hovedresidensen i Chökhor Lhünpo Ladrang. Herefter ofrede hun sit hår til Chögyal Terdag Lingpa, der udførte gtsug phud ( første hårklipningsceremonien, der symboliserer afkald) og gav hende navnet Migyur Pal Gyi Drönma.

Fra en meget ung alder modtog Jetsün Migyur Paldrön en stor mængde belæringer, indvielser, mundtlige overførsler og kerneinstruktioner af Chögyal Terdag Lingpa og Lochen Dharmashri. Det siges, at hendes lærdom og forståelse af de kostbare sutra og tantra belæringer, var som floden Ganges’ uophørlige strøm.

Hun modtog især omfattende og detaljerede overførsler til alle Chögyal Terdag Lingpas terma’er, som hun praktiserede og realiserede. Da hun var 12 år modtog hun Amitayus’ langtlivsmandala omgivet af mange vidunderlige tegn. Vasevandet boblede og flød spontant over, da det blev givet til hende, hvilket fik Chögyal Terdag Lingpa til at udbryde,: ”Datter, jeg nærer stort håb for dig. Ved styrken af gunstige forbindelser (tendrel), så bliver du den, der holder de store og omfattende essensbelæringer. Kom nu hurtigt og drik vasevandet.” Idet Jetsün Migyur Paldrön drak vasevandet, læste hendes guru fra Thangtong Gyalpo’s langtlivsindvielse og sagde, ” Mester og elev forbliv sammen, uadskillelige.”

Som 13-årig, i den tredje måned i Jernharens år ( 1711 ), lige efter at have afsluttet en tilbagetrækning, modtog hun Ati Zabdön Nyingpo cyklus af belæringer i den fulde udstrækning ved sin rodlærer og faders fødder. Hun praktiserede dem og opnåede vished, erkendelse og erfaring. I særdeleshed, da hun praktiserede thögal, sagde Chögyal Terdag Lingpa, ”Datter, din forståelse og realisering er ligeså stor som forudsagt. Gå nu i tilbagetrækning og praktisér seriøst i nogle få måneder. Derefter skal du praktisere den store Vajrasattva sadhana og den dybe vej af Den komplette samling af Sugata’erne (düpa do ’dus pa mdo).”

I 1712, i Vanddragens år, havde hun modtaget og praktiseret alle ydre, indre og hemmelige praksisser fra Chögyal Terdag Lingpas termabelæringer. Samme år gav Terdag Lingpa, som han tidligere havde lovet, Den komplette samling af Sugata’ernes dybe vej. Han gav hende også både den meget detaljerede indvielse samt den højeste ikke-detaljerede indvielse.

Det siges også, at Chögyal Terdag Lingpa ved en speciel lejlighed, bemærkede til Lochen Dharmashri, ”Denne pige behøver ikke studere videnskaberne alt for detaljeret. I stedet skal de helt essentielle instruktioner gives til hende, og hun skal studere og praktisere disse igen og igen. Du og Khen Rinpoche skal få barnet til at forstå og lære kerneinstruktionerne i Tantraen om essens. Om kort tid vil hendes gavnlige aktivitet for levende væsener, stor som rummet, overstige hendes faders. Hun kommer til at føre mange væsener til Det frydefulde land.”

Da Jetsün Migyur Paldrön var 15 år, i Den kvindelige Vandslanges år, gav Chögyal Terdag Lingpa hendes ældre bror, Pema Gyurme Gyatso, indvielsen, den mundtlige overførsel og den hemmelige betroelse fra Khandro sektionen i de gule skriftruller fra Shawuk termaen. Umiddelbart herefter videregav Gyalsey Rinpoche indvielsen og den mundtlige overførsel til sin søster, Jetsün Migyur Paldrön.

De følgende er blot nogle af de belæringer og overførsler, som Jetsün Migyur Paldrön modtog og realiserede. Indvielsen og den mundtlige overførsel (læsningsoverførsel) til alle hendes fars termaer, begyndende med dreg pa ’joms byed (Yamantaka, Betvinger af Dregpas) såvel som den mundtlige overførsel til de 13 store bind i Terdag Lingpas Samlede Værker. Hun modtog også indvielse og mundtlig overførsel til Nyang Ral Nyima Ozers store terma, Kagyed Desheg Düpa ( bka’ brgyad bde gsheg ’dus pa), Guru Chowangs Yangsang Pudri Vajrakilaya (yang gsang spu gri), De overleverede Forskrifter i De 8 Befalinger, Den snævre Vej til Fortet, Hayagriva of the Arrow-wielding Siddha og Den Fortræffelige Vase, der opfylder alle Ønsker.

Hun modtog også indvielse og mundtlig overførsel til de fleste termaer fra Drupthob Ngödrub, de 12 ”Lingpas” og de 3 ”Stainless ones”, den tidlige og den senere Jangter ( De nordlige skatte), Den ”fortættede” betydnings sutra ( The Sutra of Condensed Meaning), De fredelige og vrede aspekters magiske spil (sgyu ’phrul zhi khro) ” Shaking out the Depths of Hell” (na rak dong sprugs). Af andre indvielser og overførsler, som hun modtog, kan nævnes den omfattende indvielse til Machik Labdröns chod yul (gcod yul) cyklus, kommentar til forskrifterne i boddhisattva løftet, Sangdag Thrinley Lhündrubs rene visions cyklus, den alvidende 5. Dalai Lamas cyklus Den forseglede rene vision samt Lhatsün Namkha Jigmes cyklus Vidhyadhara’ens Livskraftsopnåelse. Jetsün Migyur Paldrön modtog også indvielser, instruktioner og mundtlige overførsler til både Semde og Longde sektionerne. Belæringerne og overførslerne, som hun modtog vedrørende sektionen om Specielle mundtlige instruktioner er for omfattende til at blive optegnet her.

Fremfor alt modtog Jetsün Migyur Paldrön indvielserne, instruktionerne og de mundtlige overførsler til Padmakara’s specielle Dharma: Khandro Nyingthig og Khandro Yangthig. Dette, sammen med beskytternes ”Word Entrustment” og ”Life-force Entrustment”. Hun modtog også disse Nyingthig belæringer i sin helhed inklusiv de essentielle instruktioner og mundtlige overførsler i ”Den strålende hemmelige hjerteessens mor og søn indvielse” samt ”Essentielle instruktioner”, ”Ord betroelse”(Word Entrustment) og indvielserne til dets beskyttere Ekajati, Rahula og Vajrasadhu. Ved at modtage disse Nyingthig belæringer ( Den inderste uovertrufne hjerteessens cyklus) blev Jetsün Migyur Paldrön holder af hele den dybe Dharma.

Chögyal Terdag Lingpa fortalte sin datter, ”Du skal meditere seriøst på de tre sektioner af Dzogpa Chenpo. I fremtiden vil du skulle forklare dem til andre. Jeg nærer stort håb til dig !” Med disse ord tronsatte han Jetsün Migyur Paldrön som linjeholder. Han forberedte specielle rober og lavede en padma kha ’bu sgron pa hat, og gav hende så navnet Drodul Dorje Nyingpo (Vajra Essence Tamer of Beings). Hun fik et velsignet billede af ham selv som støtte til meditation, behørigt indviet og forsynet med Zung (fyld). Hans ord viste sig senere at være rigtige, da Jetsün Migyur Paldrön fik mange elever i Ü, Tsang, Ngari, Lho, Mön, Kongpo, Øvre og Centrale Kham såvel som i Sikkim og andre områder. Da Chögyal Terdag Lingpa havde sagt disse ord, gik hun i tilbagetrækning for at realisere alt det, som hun havde modtaget. Hun blev der sålænge hendes ærede far og guru forblev i sin krop og selv efter at hans form var smeltet sammen med det fredelige land. Først da hun blev tvunget til at flygte i eksil, ved mongolernes invasion, forlod hun sin tilbagetrækning.

Da hun var 16 år i Træhestens år (1714), på den anden dag i den anden måned, overførte hendes store rodlærer, hendes far, Chögyal Terdag Lingpa sin visdomsbevidsthed til det rene land midt blandt mange vidunderlige tegn. Den aften ved skumringstid, mens hendes sind var overvældet af bundløs sorg, viste hendes ærede far sig i den mørke himmel foran hende midt i en regnbue af lys og gav hende mange forudsigelser om fremtiden.

Jetsün Migyur Paldrön modtog sin ordination til nonne af den store Lochen Dharmashri. Som 17-årig modtog hun hele zab lam bde kun ’dus kyi ’khrul ’khor sku lus kyi ’gyur dang sgo gnad rtsa thig rlung gsum gyi man ngag. Ved afslutningen sagde Lochen Dharmashri, ” Dargye Chöling linjen vil ikke blive båret af de ønskede sønner. Denne uønskede datter vil bære den. Glem ikke dette og pas godt på hende.”

Lochen Dharmashri gav også mange andre indvielser og belæringer til Jetsün Migyur Paldrön og disse omfattede de komplette indvielser, instruktioner og mundtlige overførsler til hendes ærede fars termaer såvel som den mundtlige transmssion af den komplette cyklus af forklaringer på disse, forfattet af Lochen Dharmashri selv. Hun modtog indvielser, instruktioner og mundtlige overførsler fra hele Machik Labdröns Cöd Yul og belæringer på Mahamudra Amulet Box (phyag chen ga’u ma). Lochen Dharmashri gav hende også de essentielle instruktioner på ”Shaking Out the Depths of Hell (na rak dongs sprug), de essentielle instruktioner og indvielse til at praktisere ”The Essence of the Three Kayas of Chenresig”, en velsignelsesindvielse til Palmo traditionen såvel som den mundtlige overførsel og de komplette indvielser til ”The Excellent Vase Bestowing All Wishes”, Sutra of the Great Gathering of Sugatas”, ”Nyangter Kagyed” og mange andre.

Af sin ældre bror, Gyalsey Padma Gyatso, modtog hun indvielserne og den mundtlige overførsel til Kalachakra, Cakrasamvara, Hevajra, Guhyasamaja, Vajra Garland og Yuthog Nyingthig.

Af sin ældre bror, Rinchen Namgyal, modtog hun indvielser og overførsler til både den udvidede version og middelversionen af De 8 Sektioner og De 6 Sektioner af realisering i Jangter Mind Accomplishment, Dordje Lingpas termaer, The Combined Pronouncements, Razor Kilaya og mange andre.

Hun modtog også mange specielle instruktioner af utallige lærere såsom Heruka Jigme Dorje, Kathok Rigzin, Shabdrung Gyurme Zhenphen Wangpo, Shenyen Ogyen Rabtan, Sotön Thutob Namgyal, Duldzin Kunga Lodrö og Herren af Gongkar Chöde Sonam Lodrö Gyaltsen. Det var instruktioner på både Sind og Rum (Mind and Space) sektionerne i Dzogpa Chenpo, Machik Labdröns Cöd Yul, forskellige Dharmaforskrifter fra Zhije, velsigenelsesindvielser til Aghora og Chagdrugpa, Jangter Sorte Thröma, Naro Khachöma, de specielle instruktioner til Nyida Sangye linjen, Phowa Jagtsugma og så videre. Disse er blot nogle få af de mange specielle mundtlige instruktioner, som Jetsün Migyur Paldrön modtog indenfor kama og terma belæringerne. De er ikke optegnet så omfattende her, da de er indeholdt i hendes udvidede biografi i kapitlet ”List of Dharmas Received”.

Vigtigt er det også, at Jetsün Migyur Paldrön lærte hele kommentaren til Guhyagarbha tantraen, ”The Ornament of the Mind of the Lord of Secrets”, udenad, ihukommende sin rodlærer, Chögyal Terdag Lingpas forudsigelse. Dette er et eksempel på hendes intense hengivenhed til den kostbare Dharma, til hendes linje og til ønsket om at gavne alle levende væsener.