Mindrolling linjens historie

 Afsnit II:

Biographical accounts of Sangdag Thrinley Lhundrub, Yum Lhadzin Yanghcen Dolma, Chögyal Terdag Lingpa.

Skønt refereret til som efterkommere af Palden Nyö Rig (Den Ædle Nyö linje), så begynder Mindrollings egen historie med de biografiske beretninger om Sangdag Thrinley Lhundrub, Chögyal Terdag Lingpas far.

Sangdag Thrinley Lhundrub

Chögyal Terdag Lingpas far, Sangdag Thrinley Lhundrub, var en direkte efterkommer af en Ædle Nyö linje. Han blev født som søn af Vidyadhara Khedrub Dongag Tenzin (mkhas grub mdo snags bstan ’dzin) og Yum Je Rig Gödzom (rje rigs dgos ’dzom) i Chak Jangchub Ling i 1611, den 26. dag i den lykkevarslende fjerde måned i jerngrisens år. Sangdag Thrinley Lhundrub var inkarnationen af den store mester Nubchen Sangay Yeshe, een af Padmasambhvas 25 discible.

Nubchen Sangye Yeshe af Nub klanen modtog mange overførsler fra Guru Rinpoche såvel som fra 30 andre af tidens oplyste mestre, og han blev en berømt tantramester. Han var een af de tre største modtagere (babs sa) af tantra i Tibet, der overførte og udbredte belæringerne på Mahayoga, Anuyoga og Semde fra Atiyoga. Det siges, at da kong Lang Dharma begyndte at ødelægge Dharmaen i Tibet, besluttede han, efter at have sammenkaldt Nubchen Sangye Yeshe og dennes elever og set Nubchens kraftfulde realisering, at spare udøverne af tantra trantrikaerne, og de tantriske belæringer.

Sangdag Thrinley Lhundrubs egen indsats nævnes desværre ikke så ofte, grundet den store opmærksomhed omkring hans ældste søn Chögyal Rigzin Terdag Lingpas bemærkelsesværdige liv og uforlignelige aktivitet. Imidlertid er Sangdag Thrinley Lhundrubs bidrag, på sin egen måde, ekstraordinær. Han var visionær, overordentlig lærd i alle aspekter af mantrayana. Han var berømt for sit mod og dybe indsigt i fremtidens behov, hvilket inspirerede ham så meget, at han var banebrydende i at skabe nye miljøer, hvor man kunne forske i, studere og praktisere Dharmaen.

Han blev givet æren for at ændre indfaldsvinklen til at lære og studere Dharmaen og for at opmuntre til ligeværdighed mellem klasser, køn og forskellige linjer. Han banede vejen for en genoplivning af forskning og studier på den mest autentiske måde og troede fast på, at uddannelse var den bedste metode til at frembringe progressive forandringer og samtidig bevare traditionernes renhed.

Fra en meget ung alder viste Sangdag Thrinley Lhundrub tegn på store opnåelser og erkendelser. Han modtog mange belæringer og instruktioner og gennemførte tilbagetrækninger under ledelse af sin far, den store mester Khedrub Dongag Tenzin. Han modtog senere ordination fra Tsuglag Gyatso og fik navnet Thrinley Lhundrub. I en bemærkelsesværdig ung alder mestrede Sangdag Thrinley Lhundrub belæringerne fra både Kama og Terma overførslerne. Han studerede hos sin far og utallige andre store mestre og lærere og blev een af de mest lærde mestre på den tid.

Han modtog Nyingma (den gamle oversættelsesskole) belæringer fra store mestre som Sungtul Tsultrim Dorje, Lochen Shenpen Dorje, Lhatsün Kunzang Namgyal, Dzogchenpa Drugdrag Zangpo, Bönlungpa Tsultrim Gyaltsen, Zur Chöying Rnagdrol og Trulzhig Norbu Chöten. Han studerede Sarma (ny oversættelsesskole) belæringer hos mange store mestre i den nye oversættelsesskole, såsom Gyaltsab Dragpa Chöyang og Gönpo Sönam Chogden. Alt i alt studerede han under mere end 30 mestre fra den gamle og den nye skole. Sangdag Thrinley Lhundrub tilbragte mange år i tilbagetrækning og erkendte og fuldendte alle niveauer i doktrinen.

Mange af tidens mestre anså Sangdag Thrinley Lhundrub for at være exceptionel lærd og uovertruffen i sin dybe forståelse af Dharmaen, især hans kendskab til de omfattende hemmelige Vajrayanabelæringer, meditationer og ritualer. Sangdag Thrinley Lhundrub giftede sig med Yum Lhadzin Yangchen Dolma. Han døde i en alder af 52 år.

Sangdag Thrinley Lhundrubs bidrag til bevarelsen af de buddhistiske belæringer i Tibet samt den arv, han gav videre til sine sønner er helt extraordinær. Under een af hans tilbagetrækninger siges det, at Padmasambhava viste sig i en vision for Sangdag Thrinley Lhundrub og forudsage: ”Du vil få 4 sønner. 3 vil være ligeværdige med dig og een vil blive større end dig.”

Yum Lhadzin Yangcen Dolma

Padmasambhava forudsage for Sangdag Thrinley Lhundrub, at hans ægtefælle ville blive en udstråling af Shelkar Tsho, født i rottens år, med navnet Yangchen og fundet nær hans egen provins.

Og således skete det i overensstemmelse med denne spådom, at Yum Lhadzin Yangcen Dolma, Rigzin Terdag Lingpas mor, blev født i året 1624, trærottens år, i Dranang. Yum Lhadzin Yangchen Dolma var en udstråling af Shelkar Tsho, der var een af Padmasambhavas partnere.

Lhadzin Yanghcen Dolma var respekteret og kendt som en direkte efterkommer af Chögyal dynastiet af store konger, Songtsen Gampo og Trisong Detsen. Chögyal dynastiet selv blev betragtet som en gren af Shakya Licchavi klanen fra Indien.

Shakya Licchavi klanen eksisterede i den nordlige region Lumbini, ved foden af Himalayabjergene i det gamle Indien. Det var et stammekongedømme, der eksisterede før Shakya Thub pa eller Shakya muni Buddhas fødsel. Buddha, som Siddharta, blev født ind i denne klan. Ordet Shakya selv betyder ”Sukkerrørsdyrkere”. Der var de små kongedømmer Shakya Licchavi og Shakya Vaishali, de blev begge løbet over ende af krig og rivaliseren. Kort efter Buddhas paranirvana ophørte Shakya Licchavi kongedømmet med at eksistere og de overlevende herfra spredtes i nabolandene, såsom Nepal.

Songtsen Gampo (604-650) var en stor hersker, der bidrog til at introducere og fremme Buddhismens udbredelse i Tibet. Under hans styre slog de Buddhistiske Sutrayanabelæringer rod iTibet. Han var også ansvarlig for at sende den store lærde Thönmi Sambhota til Indien. Det var denne store mester og lærde, der skabte det tibetanske alfabet, der blev medvirkende til spredningen og bevarelsen af belæringerne i Tibet. Thönmi Sambhota var een af Terdag Lingpas tidligere inkarnationer. Det var under Songtsen Gampo, at De Ti Gode Handlinger først blev introduceret i Tibet og blev grundlaget for landets lovsamling.

Kong Trisong Detsen, efterkommer af den samme Chögyal linje, regerede i årene 756-797 (eller 804 ifølge andre kilder). Under hans styre blev Buddhismen etableret som en statsreligion i Tibet. Han inviterede store Buddhistiske lærde fra Indien til Tibet. Blandt disse var den store lærde abbed Shantarakshita og Mahaguru Padmasambhava, Den Anden Buddha i vor tid, som etablerede Vajrayanabelæringerne i Tibet.

Fra en meget ung alder var Yum Lhadzin Yanghcen Drolma meget lærd, oplyst og venlig. Hun var højt elsket af alle i sin familie og i hele provinsen og var kendt for sin blidhed og ynde. Hun var især kendt for sin gavmildhed, der resulterede i utallige donationer til forskellige store mestre og klostre, og utallige dyr blev reddet fra slagtning.

Fra en meget ung alder studerede hun recitation, kalligrafi og andre områder. Yum Lhadzin Yangcen Drolma modtog mange overførsler og belæringer fra store mestre på den tid såsom Sakyapa Zhabdrung Garchen, Tsherlungpa Künga Namgyal, Khenpo Shakya Rinwang, Tshe Tsham Par Dragpa og Na Lung Trulzhig.

Da Lhadzin Yangchen Dolma var i tyverne, giftede hun sig med den store mester af Nyö linjen, Sangdag Thrinley Lhundrub. Efter at være blevet Sangdag Thrinley Lhundrubs sangyum(partner), fødte hun 7 børn, 4 sønner, 2 døtre og een, der døde ved fødslen:

Hendes ældste søn Rigdzin Gyurme Dorje aka Chögyal Terdag Lingpa blev født i ildhundens år.

Gyalse Tenpa’i Nyima blev født i jordrottens år.

Semo Sönam Paldzom blev født i den kvindelige jernhares år, efter et barn, der døde ved fødslen.

Chöpal Gyatso, den store Lochen Dharmashri, var hendes tredje søn og blev født i træhestens år.

Chung Je Wön Chagdzöd Künga Tsultrim (gcung rje dbon phyag mdzod) blev født i ildabens år.

Semo Lhachig Paldzom blev født i jordgrisens år.

Semo er en ærefuld titel givet til døtre af adelig familie. Nu oversætter vi ordet løseligt til ”prinsesse”, men det er ikke helt korrekt. Ordet prinsesse passer, når vi bruger udtrykket Gyalpo’i Semo, der ordret betyder ” datter født til en konge”.

Den ordrette oversættelse af Semo, et udtryk der hovedsageligt bruges til døtre af lærere, der er overhoved for en linje eller til døtre, der er født ind i adelen, ville være ”hun-sønner” som udledt fra ordet ”Se”, der er et ærefuldt ord for søn. Udtrykket semo kan oversættes til ædle datter.

Yum Lhadzin Yangchen Drolma var en meget lærd praktiserende og studerende, og hun fortsatte med at modtage belæringer fra mange store mestre. Sammen med Padrö Chöwang Lhundrub modtog hun de komplette 100.000 tantraer i Nyingma skolen (rnying ma’i rgyud ’bum) og utallige andre belæringer fra Yabje Rigzin Chenpo. Ydermere modtog hun mange belæringer fra andre store mestre på den tid såsom Peling Sungtul Tsultrim Dorje, Bönlung Rinpoche og Padro Chöje. På denne måde modtog hun mange belæringer og fuldendte de forskellige praksisser, og hun blev kendt som en stor yogini. Hun blev også kendt som en stor mester i drømmeyoga.

Yum Lhadzin Yangchen assisterede også sin mand, Sangdag Thrinley Lhundrub, i hans omfattende undervisningsaktiviteter. Hendes biografi nævner, at hun adskillige gange donerede al sin materielle rigdom til konstruktion af templer og til støtte til provinsens fattige og på denne måde skabte hun en eksemplarisk tradition for alle sangyums (en ærefuld term, mest brugt for partnere, der er gift med en højt realiseret mester) indenfor linjen for at støtte og engagere sig i deres partneres aktiviteter.

Sammen fik disse to store mestre de børn, der etablerede og grundlagde Mindrolling, som derefter blev eet af de vigtigste Nyingma Centre for studier og praksis. Nyingma’erne har 6 hovedlinjer eller hovedklostre: Mindrolling, Dorje Drag, Shechen, Dzogchen, Kathog og Palyul.

Disse hovedklostre er alle indehavere af de umådelige og dybe hemmelige Mantrayana belæringer. Grundet den visionære og utrættelige indsats fra de to Mindrolling brødre, Chögyal Terdag Lingpa og Lochen Dharmashri, blev Mindrolling kendt som et af epicentrene for den autentiske tradition af buddhistiske ritualer og praksisser, indeholdende de højeste niveauer af viden og praksis indenfor Dzogchen.

Denne store klosterinstitution kendt som Mindrolling blev etableret af Sangdag Thrinley Lhundrubs og Yum Lhadzin Yangchen Drolmas ældste søn, Chögyal Rigzin Terdag Lingpa.

Terchen Rigzin Gyurme Dorje aka Chögyal Orgyen Terdag Lingpa

Chögyal Rigzin Terdag Lingpa blev født som den ældste søn af Sangdag Thrinley Lhundrub og Yum Lhadzin Yangchen Drolma, mandag den 26. marts 1646, den 10ende dag i den anden måned i ildhundens år, på sin fars kloster, Dargye Chöling i Dranang, i Det centrale Tibet.

Før Terdag Lingpas fødsel drømte Sangdag Thrinley Lhundrub, at en smuk jomfru kom og gav ham et rødt HRI bogstav. Hans kone, Yum Lhadzin Yangchen Drolma, så også i sin drøm en himmelsk jomfru, der gav hende en krystal stupa. I det øjeblik i drømmen, hvor hun modtog stupaen, vågnede hun op og så solopgangen. Ved fødslen fik Terdag Lingpa navnet Künga Ngödrub Rinchen Wangyi Gyalpo.

Tertön Gyurme Dorje aka Chögyal Rigzin Orgyen Terdag Lingpa, også kendt som Pema Garwang Gyurme Dordje, er kendt som udstrålingen af mange store bodhisattvaer, mahasiddhaer og mestre. For at nævne nogle få, som vi ofte hører om: på Buddha Shakyamunis tid var han Ananda, på kong Songtsen Gampos tid var han Thönmi Sambhota, på Guru Rinpoches tid var han den store lærde oversætter Vairocana samt Zurchen Shakya Jungne, een af de tre store modtagere (babs sa) af Nyingmabelæringerne.

Fra en ung alder modtog Chögyal Rigzin Terdag Lingpa mange belæringer og indvielser. Som femårig drog han til Lhasa for at modtage Jowo’ens velsignelse. I det øjeblik han ofrede glidefald fyldtes hans sind med klarhed, og han kunne tydeligt huske sine tidligere liv. Fra dette tidspunkt begyndte han at modtage omfattende belæringer og overførsler fra tidens lærde abbeder. I særdeleshed begyndte Terdag Lingpa at modtage religiøs træning under hans fars vejledning. Denne gav ham først Kargyed Sangdzog (bk’a brgyad gsang rdzogs)indvielsen.

Terdag Lingpa studerede læsning, skrivning, grammatik og litteratur hos den store lærde Dhöndup Wangyal. Af andre lærere i hans unge år var, Rigzin Pema Thrinley, Gönpo Sönam Chogden og Lochen Zhenphen Dorje.

Som niårig modtog Chögyal Rigdzin Terdag Lingpa sine første løfter, genyen løfterne (dge bsnyen), fra sin far, og derefter modtog han yderligere træning i meditation, ritualer og ceremonier indenfor Nyingma praksisser, med specielt fokus på dzogchen belæringerne. Så gik han i en 3-måneders tilbagetrækning, hvor Guru Padmasambhava viste sig for ham og gav ham indvielser.

Mens Terdag Lingpa var i tilbagetrækning, var han i stand til at lære mange tekster til meditationpraksisser udenad uden problemer. Han studerede og lærte også udenad mange rodtekster og kommentarer, heriblandt var Den Essentielle Rodtantra (rtsa rgyud gsang ba snyingpo), Det uforlignelige Continuum (rgyud bla ma), Afspænding af Sindets Natur (sems nyid ngal gso), Den Ønskeopfyldende Skat (yid bzhin mdzod) og De Fire Medicintantras (sman dpyad rgyud bzhi) og mange andre. I en ung alder havde Terdag Lingpa således opnået en umådelig dyb lærdom og forståelse.

Fra han var 15 år, og til han var først i tyverne, modtog Terdag Lingpa den mundtlige overførsel af de 18 bind af Nyingma tantraerne (rnying ma rgyud ’bum bco brgyad) på Tashi Chöling klosteret. Senere modtog han også overførsel af utallige afhandlinger og belæringscyklusser fra både Kama (bkama) og Terma (gter ma) linjerne.

Da han blev 23, drog Terdag Lingpa til Palden Drepung klosteret (dpal ldan ’bras spungs), hvor Den Store Femte Dalai Lama Ngawang Lobzang Tenzin Gyatso udførte hårklipningsceremonien (gtsug phud) og gav ham navnet Ngawang Pema Tenzin. Senere modtog han fra Den Store Femte Dalai Lama yongdzog genyen løfterne (yongs rdzog dge bsnyen) – de komplette lægmandsløfter fra Pratimoksa, bodhisattva og tantra traditionerne. Denne lykkevarslende skænkelse af yongdzog genyen løfterne markerer begyndelsen på et exceptionelt og meget nært lærer-elev forhold mellem Den Store Femte Dalai Lama og Rigdzin Terdag Lingpa.

Terdag Lingpa fortsatte med at modtage utallige overførsler, og han gennemførte mange tilbagetrækninger. Terdag Lingpa modtog mange overførsler fra Den Store Femte Dalai Lama, deriblandt De Store Forseglede Hemmeligheder (gsang ba rgya can), en cyklus af belæringer, der omfatter Den Femte Dalai Lamas visionære tekster, terma belæringer og supplerende noter om de hemmelige niveauer af praksis. Terdag Lingpa fortsatte med at studere tekster og at meditere samtidig med at han rejste mellem forskellige klostre: Gungthang, Benyel, Nyemo og Kyitsal klostrene. Han studerede Den Store Illusions Tantra (sgyu ’phrul), Forenings Tantra (mnyam sbyor), Vajra Kilaya (phur pa), Yamri Tantra (gshed skor), afhandlinger om meditationsniveauer (sgrub sde) såvel som tantra belæringer som De 100 Saddhanas (sgrub thabs brgya rtsa), Chakrasamvara (bde mchog), Guhyasamaja (gsang ’dus), Hevajra (dkyes rdor), Ladzog Thugsum (bla rdzogs thugs gsum), der bestod af trioen, Guru Sadhana, Atiyoga og Den Store Medfølende samt mange andre. Terdag Lingpa studerede også tekster og fremstillinger af store lærde som Sakya Pandita og især Den Store alvidende Longchen Rabjampa.